5 smarta sätt att få med gänget på det digitala tåget
Therése Thard
Ska du börja jobba med ett digitalt projektverktyg? Snyggt! Då har du redan tagit ett stort steg mot att få bättre ordning och mindre krångel i vardagen. Nu gäller det bara att få med kollegorna också. Här är fem enkla tips som gör det betydligt smidigare att komma igång.
1. Börja med varför
Folk behöver veta varför ni gör den här förändringen. Så tänk efter – vad är er anledning? Kanske vill ni få bättre koll på projekten, slippa dubbeljobb eller spara tid på pappersjobb? Oavsett vad det är, se till att alla fattar vinsten med att jobba mer digitalt.
2. Förändring är inte farligt – det är smart
Att jobba mer digitalt är inget ni gör “för sakens skull” – det är för att det faktiskt blir enklare för alla. Mindre krångel. Mer flyt i jobben. Och ett tydligt system där allt finns samlat. Dessutom blir ni vassare jämfört med konkurrenterna. Vem vill inte ha det så?
3. Låt några testa först
Välj ut ett par personer, gärna både någon på kontoret och nån ute på fältet som får prova verktyget först. När de märker hur smidigt det är, kan de sen hjälpa resten av gänget att komma igång. Det blir enklare när man har någon att fråga.
4. Sätt ett tydligt startdatum
Bestäm ett datum då ni kör igång på riktigt och var tydliga med det. Då vet alla när det gamla sättet läggs åt sidan, och ni hinner förbereda er. Sen är det bara att köra, och se till att ni följer upp hur det går i början.
5. Ha en målbild alla fattar
Vad är målet med att jobba digitalt? Jo, en enklare arbetsdag. Mindre dubbeljobb. Bättre koll. Och mer tid över till det som faktiskt spelar roll. Säg det högt! När alla vet varför ni gör det här, blir det lättare att hänga på.
Behöver du ett verktyg som verkligen funkar för hantverkare?
MyGizmo är gjort för dig som driver ett mindre hantverksbolag. Det är enkelt att använda, funkar direkt i mobilen och samlar allt från timmar till leverantörsfakturor på ett ställe.
Vill du veta mer? Hör av dig så hjälper vi dig komma igång på nolltid.