Vad gillar privatkunder hos en hantverkare egentligen?
Therése Thard
När en kund anlitar en hantverkare vill de känna sig trygga – så enkelt är det. Det handlar inte bara om att jobbet blir klart, utan hur du gör det. Från första mötet till sista skruven spelar det roll hur du beter dig, hur du snackar och hur du levererar. Men det finns en grej som väger tyngre än allt annat:
Att vara pålitlig – det väger tyngst
Dyker du upp som du sagt? Håller du det ni kommit överens om? Hör du av dig om något förändras?
Privatkunder vill känna att de kan lita på dig – med både tid, pengar och jobbet i stort. Du behöver inte vara felfri, men du ska vara tydlig och hålla vad du lovar. Är du öppen med tidsplan och pris från början slipper du missförstånd och får kunden med dig hela vägen.
Och grejen är – när du visar att du är pålitlig, sprider det sig. Folk snackar. Gör du ett bra jobb och är schysst att ha att göra med, då är chansen stor att kunden tipsar vidare. Och det är guld värt.
Kommunikation – det lilla som gör stor skillnad
Många tycker att snacket med kunden är något man gör lite vid sidan av. Men det är faktiskt en stor del av jobbet. Kunder vill ha koll – vad händer just nu? Vad är nästa steg? Kommer du imorgon?
Ett snabbt sms eller ett kort samtal kan göra underverk. Och om det dyker upp problem (vilket det ofta gör), så gäller det att visa att du lyssnar och tar tag i det. Då känner kunden att ni jobbar tillsammans, inte att ni står på varsin sida.
Kvalitet och yrkesstolthet
Kunder ser skillnad. Det räcker inte att jobbet ser bra ut för stunden – det ska också hålla.
Visa att du vet vad du gör och varför du gör det. Din kunskap, ditt öga för detaljer och erfarenhet märks, och det bygger respekt.
Och ja, det är inte fel att hänga med i tiden heller. Ett smart projektverktyg gör att du har koll på grejerna, kan planera bättre och slipper krångla med papper och sms. Det gör att du kan fokusera på själva hantverket – och kunden ser att du har koll.
Så, hur blir du en hantverkare folk snackar gott om?
- Du dyker upp när du sagt att du ska
- Du kommunicerar tydligt och enkelt
- Du levererar schysst jobb som håller
- Du visar att du tar ansvar
- Du använder verktyg som hjälper dig (och kunden) få bättre koll
Gör du det? Då har du inte bara nöjda kunder – du har folk som gärna tipsar vidare. Och det är värt mer än vilken marknadsföring som helst.