Så får du både nöjdare kunder och bättre betalt

Therése Thard

Uppdaterad: juni 11, 2025

Att ha koll på allt som händer i ett projekt – tider, material, ändringar, fakturor och kundsnack är inte alltid lätt. Speciellt inte när du som småföretagare i hantverksbranschen både ska vara projektledare, ekonom, arbetsledare och problemlösare på en och samma gång.

Men det finns ett sätt att slippa många av de där vanliga vardagsproblemen. Med MyGizmo får du ett verktyg som minskar risken för missförstånd, onödigt pappersarbete och pengar som rinner iväg. Och som istället hjälper dig få koll, spara tid och hålla både kunden och ekonomin nöjd.

Få betalt för alla ÄTA:or utan krångel

Hur ofta händer det att kunden ber om något extra? Kanske en vägg till, ett extra uttag, lite mer målning än vad som först var sagt. Du säger ”inga problem”, fixar det, men glömmer att skriva ner det. Eller så blir det ett missförstånd. Och sen blir det tjafs om vad som faktiskt var beställt.

Med MyGizmos ÄTA-funktion fångar du upp allt på en gång, direkt ute på plats:

  • Du dokumenterar ändringen med ett par klick.
  • Lägger till tid och material som gått åt.
  • Kunden signerar direkt på plats, inget snack efteråt.

Så slipper du dubbeljobb, och ser till att du faktiskt får betalt för det du gör. ÄT:or hamnar direkt i fakturaunderlaget.

Få överblick direkt när någon frågar

”Hur ligger vi till i projektet?” Den frågan kommer alltid. Från kunder, kollegor eller dig själv. Och då gäller det att ha svar på tal, inte rota i mappar, block eller försöka minnas.

Med MyGizmo har du all rapportering samlad:

  • Timmar, körningar, utlägg, material – allt på ett ställe.
  • Se vad som är gjort, vad som återstår och hur mycket som är fakturerat.
  • Alla i teamet kan rapportera löpande direkt i mobilen – så du slipper vara beroende av att ”någon ska komma ihåg att skriva in det sen”.

Inga gissningar, inga halvsanningar. Bara tydliga siffror, så du kan ta rätt beslut i rätt tid.

Gör faktureringen till ett klick – inte en kamp

Du har gjort jobbet, men fakturan dröjer. Varför? Jo, för att underlaget är utspritt: i mobilen, i bilen, i huvudet och i kollegans ficka.

Med MyGizmo är allt redan klart:

  • Du har fullständiga underlag redo.
  • Timmar, ÄTA:or, material, restid, utlägg – allt finns med.
  • Fakturaunderlaget är snyggt och komplett – klart att skickas till bokföringen eller direkt till kund.

Det sparar tid. Minskar fel. Och ser till att du får betalt snabbare. Du slipper efterarbetet och får mer tid för nästa kund eller en kaffe.

Leverera bättre projekt varje gång

När du har koll på läget blir det enklare att göra ett bra jobb. Du får färre överraskningar. Kunden blir nöjd. Och du själv slipper stressa.

MyGizmo hjälper dig:

  • Hålla ihop projekten utan kaos.
  • Se till att inget glöms bort eller tappas bort.
  • Jobba smartare – inte hårdare.

Och det bästa? Det funkar lika bra i mobilen som på datorn. Så du behöver inte vara på kontoret för att ha full koll. Du har hela bygget i fickan.

Bättre kommunikation = Bättre ekonomi

Alla vet att dålig kommunikation är dyrt. Missförstånd leder till omarbete. Glömda uppgifter leder till obetalda timmar. Och när rapportering inte hänger ihop tappar du både tid och pengar.

Med MyGizmo:

  • Slipper du luddiga överenskommelser.
  • Har alla i teamet tydliga instruktioner.
  • Ser kunden svart på vitt vad som gjorts och varför det kostar.

Det minskar konflikter, ökar förtroendet – och gör dig till en proffsigare partner.

Testa MyGizmo gratis i 14 dagar

Vill du se hur mycket smidigare jobbet blir när du har rätt verktyg?

MyGizmo är byggt för dig som driver ett mindre hantverksbolag. Det är inte stort och krångligt – det är smart, enkelt och direkt anpassat till din vardag. Testa det gratis i 14 dagar och känn skillnaden.

Kom igång direkt på mygizmo.se. Eller hör av dig, så snackar vi om hur det skulle funka i just ditt företag.

Therése Thard

Medgrundare, MyGizmo AB

Om Therése

Sedan tre generationer tillbaka har vi erfarenhet från hantverksbranschen. Att starta, driva och utveckla SaaS bolag (software as a service) har vi gemensamt av ägarna i bolaget mer än 80 års erfarenhet av. Sedan starten av MyGizmo 2017 har vi fått flera hundra hantverksföretag att bli mer effektiva och lönsamma. Något som Joel på JH Bygg bekräftar, ”MyGizmo blev en ren och skär intäkt.”

MAILA OSS info@mygizmo.se RING OSS 010-303 07 60