Mall för arbetsorder – enkel checklista för effektivare byggprojekt

Therése Thard

Uppdaterad: september 4, 2024

Att ha en bra mall för arbetsorder kan göra underverk för hur ett projekt flyter på. Men det behöver inte vara krångligt! Oavsett om du driver ett mindre företag eller hanterar större jobb, är en enkel och tydlig arbetsorder en nyckel till framgång. 

Här är vad en mall för arbetsorder bör inkludera:

1. Projektnamn och nummer

För att hålla ordning är det bra om varje jobb har ett eget namn och nummer. Det gör det lätt att hitta information snabbt och hålla reda på olika projekt.

2. Vad ska göras?

Beskriv kort och gott vad jobbet handlar om. Vad ska göras? Vad vill kunden ha? Ju tydligare du är, desto lättare blir det att få jobbet gjort rätt från början.

3. När ska det vara klart?

Sätt upp en enkel tidsplan. När ska ni börja och när ska det vara klart? Att ha en tydlig deadline hjälper alla att veta vad som gäller och hålla takten.

4. Vem ansvarar?

Det är viktigt att veta vem som har koll på vad. Om det är en person eller flera anställda som ansvarar för jobbet, se till att det står i arbetsordern. Då undviker ni missförstånd och alla vet vad de ska göra.

5. Vad behövs?

Lista de saker ni behöver för att göra jobbet – från verktyg till material. Det hjälper er att vara förberedda och slipper stå där utan rätt grejer när jobbet ska göras.

6. Hur mycket kostar det?

En snabb uppskattning av kostnaderna är bra att ha med. Då har ni koll på budgeten och kan undvika oväntade utgifter. Du väljer själv om den här informationen ska delas med dina anställda eller inte.

7. Få det godkänt

Innan ni kör igång, se till att alla inblandade är överens. Du kan få offerten signerad digitalt av kund genom MyGizmo. 

MyGizmo gör jobbet enklare

Med ett smart projektverktyg kan du inte bara skapa enkla arbetsorder. Här är några fler sätt som MyGizmo kan göra din arbetsdag effektivare:

  • Tidrapportering: Håll koll på hur mycket tid som läggs på varje del av projektet. Jämför det med din plan och justera vid behov.
  • Projektuppföljning: Få en överblick över hur projektet går och se till att allt flyter på som det ska.
  • Projekthantering: Hantera flera projekt samtidigt utan krångel. Med MyGizmo blir det enkelt att organisera och prioritera arbetsuppgifter.

Med en enkel och tydlig arbetsorder kan du hålla dina projekt på rätt spår och leverera bra resultat. Vill du göra det ännu lättare? Prova MyGizmo och se själv hur vårt verktyg kan förenkla din vardag.

Therése Thard

Medgrundare, MyGizmo AB

Om Therése

Sedan tre generationer tillbaka har vi erfarenhet från hantverksbranschen. Att starta, driva och utveckla SaaS bolag (software as a service) har vi gemensamt av ägarna i bolaget mer än 80 års erfarenhet av. Sedan starten av MyGizmo 2017 har vi fått flera hundra hantverksföretag att bli mer effektiva och lönsamma. Något som Joel på JH Bygg bekräftar, ”MyGizmo blev en ren och skär intäkt.”

MAILA OSS info@mygizmo.se RING OSS 010-303 07 60