Mall för ÄTA-hantering – enkel checklista för smidig administration

Therése Thard

Uppdaterad: september 4, 2024

ÄTA-arbeten, det vill säga ändringar, tillägg och avgående arbeten, är en naturlig del av byggprojektet. Om de inte hanteras rätt kan de dock lätt skapa onödig stress och kostnader. För att undvika det är det bra att ha en enkel och tydlig mall för ÄTA-hantering gällande alla byggarbeten

MyGizmo erbjuder ett effektivt verktyg som kan hjälpa dig att få ordning och reda på alla byggprojekt, från start till mål. Här kommer en snabb och smidig checklista som kan hjälpa dig att hålla ordning på alla förändringar.

1. Projektnamn 

  • Projektnamn: Så du vet vilket projekt det gäller.
  • Datum: När skapades förfrågan?

2. Vad handlar ÄTA-arbetet om?

  • Typ av arbete: Är det en ändring, ett tillägg eller något som tas bort?
  • Beskrivning: Kort och gott, vad ska göras och var?
  • Varför: Enkelt förklarat, varför detta ska göras?

3. Vad kommer det att kosta?

  • Uppskattning: En bild av kostnaderna för material, arbete och annat. Eller om ÄTA-arbetet går på löpande.
  • Godkännande: I MyGizmo kan dina kunder signera ÄTA-arbetet digitalt.

4. Hur påverkar det tidplanen?

  • Tidspåverkan: Hur påverkar det projektets övergripande tidsplan?
  • Nytt slutdatum: Om arbetet innebär en förlängning, när ska det vara klart?
  • Nya delmål: Om det kommer några nya etapper, specificera det här.

5. Vem ansvarar för vad?

  • Vem utför jobbet?: Ange vilka som gör arbetet.
  • Vem beställde?: Vem var det som ville ha förändringen?

6. Finns det några risker?

  • Risker: Är det några potentiella problem med detta arbete?
  • Plan för riskhantering: Hur ska eventuella risker hanteras?

7. Dokumentation och bilagor

  • Ritningar: Bifoga relevanta dokument.
  • Specifikationer: Koppla rapporterad tid, material och fordon mot ÄTA-arbetet
  • Bilder och andra bevis: Om möjligt, inkludera före och efter bilder.

8. Uppföljning och utvärdering

  • Kontrollpunkter: En plats för att följa upp och se till att allt går enligt plan.
  • Slutrapport: När jobbet är klart, sammanfatta hur det gick. I MyGizmo har du koll hur ÄTA-arbetet gick rent ekonomiskt.

Hur detta hjälper dig att få koll på ÄTA-hantering

Att hålla koll på ÄTA-arbeten behöver inte vara krångligt. Projektverktyget hjälper dig att hantera allt på ett smidigt sätt. Här är några av de sätt MyGizmo kan göra ditt arbete enklare:

  • Enkel tidrapportering: Följ enkelt upp hur mycket tid som lagts på ÄTA-arbeten och andra delar av projektet.
  • Smidig projektuppföljning: All information samlas på ett ställe, så du snabbt kan se hur projektet fortskrider.
  • Organiserad projekthantering: MyGizmo ger dig verktyg för att hålla ordning och reda från start till mål.
  • Effektiv projektledning: God kommunikation och tydliga arbeten är nyckeln, och MyGizmo hjälper dig att enkelt nå dit.

Vill du veta mer? Tveka inte att kontakta oss på MyGizmo!

Therése Thard

Medgrundare, MyGizmo AB

Om Therése

Sedan tre generationer tillbaka har vi erfarenhet från hantverksbranschen. Att starta, driva och utveckla SaaS bolag (software as a service) har vi gemensamt av ägarna i bolaget mer än 80 års erfarenhet av. Sedan starten av MyGizmo 2017 har vi fått flera hundra hantverksföretag att bli mer effektiva och lönsamma. Något som Joel på JH Bygg bekräftar, ”MyGizmo blev en ren och skär intäkt.”

MAILA OSS info@mygizmo.se RING OSS 010-303 07 60