Så gör du en enkel och smidig projektplan för bygg

Therése Thard

Uppdaterad: januari 21, 2025

Att starta ett byggprojekt utan en plan? Ingen bra idé. En bra projektplan gör att jobbet flyter på, du slipper onödiga problem och har koll på både tid och pengar. Här går vi igenom hur du snabbt och enkelt gör en projektplan som funkar i verkligheten – utan krångel.

Vad du får koll på här:

  • Vad en projektplan ska innehålla
  • Hur du skapar en enkel och tydlig tidsplan
  • Vilka resurser du behöver för att jobbet ska rulla på
  • Vanliga misstag – och hur du undviker dem

Vill du ha bästa möjliga kontroll på ditt nästa projekt? Jobba smartare med digital planering med arbetsordrar för bygget i ett projektverktyg.

1. Börja med syftet

Innan du börjar gräva eller spika måste du ha koll på målet. Skriv ner:

  • Vilka krav och önskemål som finns – Kundens behov, hållbarhetsmål eller speciella materialval.
  • Budget och tid – Har ni en rimlig plan eller blir det stress?

Ju tydligare målet är, desto enklare blir det för alla inblandade att göra rätt från start.

2. Sätt ramarna – vad ingår i projektet?

En bra projektplan sätter tydliga ramar. Så här slipper du onödiga missförstånd:

  • Lista vad som ingår – och vad som INTE ingår
  • Material och resurser – Vad behövs och när ska det vara på plats?
  • Lagkrav och byggnormer – Är allt enligt reglerna?

Med tydliga ramar vet alla vad som gäller och ingen behöver gissa sig fram.

3. Planera tiden – håll bygget på rätt spår

Ingen gillar förseningar. En enkel tidsplan hjälper dig att hålla ordning:

  • Dela upp projektet i tydliga steg – Vad ska göras först, och vad beror på vad?
  • Sätt realistiska deadlines – Hellre en buffert än att stressa sönder teamet.
  • Planera in oförutsedda händelser – Väder, leveranser och sjukdom kan ställa till det.

En genomtänkt tidsplan minskar stressen och gör att jobbet flyter på.

4. Räkna på kostnaderna – håll budgeten

Pengar rinner iväg snabbt om du inte har koll. En budget bör innehålla:

  • Material och arbetskostnader – Vad kostar det och när ska det betalas?
  • Tillstånd och avgifter – Har du räknat med det?
  • Buffert för oförutsedda utgifter – Minst 10% extra är alltid en bra idé.

Med koll på ekonomin slipper du obehagliga överraskningar längs vägen.

5. Se till att rätt folk och prylar finns på plats

Bygget blir inte klart av sig självt. Planera i förväg:

  • Vem gör vad? – Se till att alla vet sina roller.
  • När ska material levereras? – För sent eller för tidigt kan båda ställa till problem.
  • Hur funkar logistiken på arbetsplatsen? – Behöver ni lagerutrymme, lift eller extra arbetskraft?

Bra planering minskar stillestånd och onödiga avbrott i arbetet.

6. Hantera risker innan de blir problem

Byggprojekt går sällan exakt som planerat. Därför måste du vara förberedd:

  • Vilka risker kan dyka upp? – Väder, leveransproblem, personalbrist.
  • Hur hanterar du dem? – Finns det en plan B?
  • Vem ansvarar för att lösa problem? – Ingen vill ha kaos när något händer.

Att ligga steget före gör att du kan lösa problem snabbt och utan stress.

7. Kommunikation är nyckeln – håll snacket enkelt

Bra kommunikation gör hela skillnaden i ett byggprojekt. Se till att:

  • Alla vet vem som ansvarar för vad – Minska missförstånd.
  • Det finns en tydlig rapporteringsstruktur – Enkel uppföljning av projektets status.
  • Ni använder smidiga digitala verktyg – Håll koll på projektet utan pappershögar och långa mailtrådar.

8. Följ upp och lär av projektet

När bygget är klart – ta en stund och utvärdera:

  • Vad gick bra och vad kan göras bättre?
  • Höll vi budget och tidsplan?
  • Vad lärde vi oss till nästa gång?

Att utvärdera hjälper dig att bli ännu bättre i nästa projekt.

En bra projektplan gör att bygget rullar på utan strul. Planera noga, sätt tydliga mål och se till att alla har koll – då minskar risken för problem längs vägen.

Therése Thard

Medgrundare, MyGizmo AB

Om Therése

Sedan tre generationer tillbaka har vi erfarenhet från hantverksbranschen. Att starta, driva och utveckla SaaS bolag (software as a service) har vi gemensamt av ägarna i bolaget mer än 80 års erfarenhet av. Sedan starten av MyGizmo 2017 har vi fått flera hundra hantverksföretag att bli mer effektiva och lönsamma. Något som Joel på JH Bygg bekräftar, ”MyGizmo blev en ren och skär intäkt.”

MAILA OSS info@mygizmo.se RING OSS 010-303 07 60